In het woud van het internet, in de bossen van tal van social media platforms wordt heel veel gezegd en geschreven. Klachten, inspiraties, aanbiedingen, persoonlijke gemoedstoestanden. Daartussen vind je ook de vele wensen en behoeften van consumenten. Nog nooit heeft een potentiële klant op zoveel vragen reeds antwoord gegeven. Nog nooit heeft de consument zo duidelijk laten weten wat hij of zij mist in een bepaalde dienstverlening.

Luisteren naar de behoefte

Het enige wat je dus eigenlijk echt moet doen is naar je potentiële klant te luisteren. Misschien moeten we het wel “visueel luisteren” noemen, wat eigenlijk dan gewoon weer neer komt op lezen. Klanten produceren dagelijks allerlei ideeën, gevoelens, frustraties, complimenten, klachten enz. Daarnaast zijn ze vaak op zoek naar een simpel antwoord of een praktische oplossing voor hun vragen of problemen. Zij zijn dus continue online actief. Tussen die actieve mensen zitten voldoende potentiële klanten, die eigenlijk op zoek zijn naar jouw bedrijf, jouw diensten of jouw producten. Ze roepen om jouw hulp, maar ben jij wel online om naar ze te luisteren? Hoor je ze wel? En zo ja, luister jij dan ook werkelijk naar de vraag of de behoefte?

Reageren met de juiste informatie

Hier liggen enorme kansen om een klant vol tevredenheid tegemoet te komen. Na luisteren komt dus adequaat reageren. Doen! De klant heeft duidelijk laten merken op zoek te zijn naar kennis en expertise, hij wil serieus genomen worden. Door in te spelen op de vraag en behoefte, maak jij aan de klant kenbaar dat jij de expert bent die hij zoekt en dat je bereid bent om het probleem op te lossen. Het liefst nog samen, wat weer leidt tot verbondenheid. Samen doen en delen, verbondenheid, serieus genomen worden… het zijn slechts een aantal kenmerken die de online klanten graag willen voelen. Of nog beter gezegd: willen beleven.

Zuinig zijn op je online relaties

Hoewel men de online consument in werkelijkheid maar zelden ontmoet, zijn consumenten van vandaag de dag toch mensen die je op een online manier dichtbij je moet houden. Ze zijn niet alleen jouw tevreden klanten, ze zijn ook jouw online ambassadeurs. Zij kunnen veel goede dingen over jou roepen. Zij maken jou uniek ten opzichte van jouw concurrent. Het waken over die net gecreëerde verbondenheid en het blijven luisteren naar jouw doelgroep zijn dan ook van enorm belang om de goede online relaties te behouden. En houd vooral de fijne belevenis die consumenten bij jouw bedrijf hebben vast. Fijne belevenissen bevorderen nog altijd de koopkracht.

Online PR dus, slechts een klein, maar wel een heel mooi en belangrijk onderdeel van content marketing. Content marketing is een goed verhaal dat zich niet verkoopt, maar een belevenis dat zich laat vertellen!

The Content Guys Banner