Vorige keer hebben we uitgelegd wat contentmarketing is. Vandaag komen we met de term storytelling. Via onze Facebook en Twitter-account hebben we daar al eens hardop over gesproken en goede voorbeelden van storytelling gedeeld. Graag vertellen we je er meer over.

Wat is storytelling? 

Storytelling is van een goed verhaal een ware belevenis maken en dat op een inspirerende manier delen. Hoewel storytelling een doordachte strategie zal zijn van jouw content- en internetmarketing, moet het echte verhaal dat je wilt vertellen wel puur, oprecht en bijzonder zijn. Verhalen kunnen niet worden bedacht, verhalen ontstaan spontaan. Gecreëerde verhalen heten sprookjes: ze zijn verzonnen en dus niet echt. Juist om die eigenschappen wil jij als organisatie niet bekend staan.

Storytelling is mensen inspireren met een mooi verhaal

Storytelling is zonder te zeggen dat je reclame maakt, toch reclame maken door iets te vertellen. Je wilt heel graag in verbinding zijn met jouw doelgroep. Vandaag de dag lukt dat niet meer met cijfers, feiten en kortingen. Mensen willen graag een verhaal. Een verhaal achter de cijfers, een verhaal achter de feiten, een verhaal achter de korting. Mooie verhalen over jou en jouw organisatie. Klanten kan je dus binden met een goed verhaal. Mensen houden van verhalen. Bovendien zijn goede en mooie verhalen vermakelijk. Daarom worden ze vaak ook nog eens beter onthouden… en doorverteld. Precies wat jij wilt.

Storytelling vertelt meer over jouw identiteit

Storytelling is voor iedere onderneming weggelegd. Grote bedrijven als Coca Cola, Red Bull en Ikea doen op hun website, via hun social media bijna niets anders meer. Iedereen weet immers al wat die bedrijven verkopen. Niemand kent echt het verhaal achter die bedrijven, achter de producten. En dat willen ze nu juist graag met je delen. Vaak onder het motto: “kijk, wij doen meer dan alleen…”, vul maar in.

Storytelling biedt grote kansen voor kleine bedrijven

Een aantal goede voorbeelden van succesvolle storytelling kan je HIER nalezen. Echter, wat grote bedrijven met grote marketingbudgetten kunnen, is natuurlijk ook van toepassing op kleine bedrijven en organisaties met een kleiner marketingbudget. Een goed verhaal is immers altijd een verhaal. Helemaal als het verhaal echt vanuit het hart van jouw organisatie komt en een inspirerende en relevante bijdrage levert aan de doelgroep die voor jouw belangrijk is en jouw volgt.

Goede storytelling creëert betrouwbaarheid

De online trend is dat steeds meer mensen zich verbonden willen voelen met iets wat echt is. Nu lijk je online niet per direct echt en tastbaar, maar jouw identiteit en die van de organisatie kan je wel heel echt en betrouwbaar neerzetten. Mensen zoeken graag raakvlakken met jouw organisatie. Jouw identiteit waaruit echte verhalen ontstaan en die mensen inspireren, doen het op dit moment heel goed om potentiële klanten het gevoel te geven dat jij een betrouwbare partner bent. Zodra je echter dat vertrouwen schaadt, ben je vaak ook meteen persona non grata. Komt dus niet met broodje-aap verhalen en maak waar wat je vertelt.

Storytelling is contentmarketing

Hoe je jouw verhaal opschrijft en wilt benutten als inspiratie voor jouw doelgroep is marketing. Storytelling is dus contentmarketing. Goede verhalen ontdekken in jouw organisatie is iets wat we goed kunnen. Net als het opschrijven en het delen van jouw verhalen. Hulp nodig bij jouw verhaal en jouw contentmarketing?

The Content Guys helpt je graag: info@thecontentguys.nl

The Content Guys Banner