Influencer: je hoort het woord steeds vaker voorbij komen. Invloedrijke social media-figuren die reclame voor jouw merk of product maken. Toch is influencer marketing nog lang niet zo groot als we denken en staat het in werkelijkheid nog in de kinderschoenen. Wat verwachten bedrijven die ervoor kiezen een specialist in huis te halen van hun manager influencer relationship?

Customer Talk schreef er een artikel over.

Voor steeds meer bedrijven wordt influencer marketing een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Maar hoewel deze marketingdiscipline aan een stevige opmars bezig is, is het aantal bedrijven dat hiervoor gespecialiseerde kennis in huis haalt nog relatief gering. Het afgelopen jaar werden er in Nederland 42 vacatures rondom het thema influencer marketing uitgeschreven. Hoewel dit een stijging van meer dan 100 procent ten opzichte van het jaar daarvoor is, blijven veel bedrijven voorzichtig: de helft van de uitgeschreven posities waren voor stagiairs.

Influencer marketing in kinderschoenen

Dit leert een onderzoek van metabanenzoekmachine Joblift. Sinds juni 2016 werden er in Nederland 42 vacatures uitgeschreven die zich richten op influencer relationship management. Dit is meer dan een verdubbeling van de 20 vacatures die in de voorgaande twaalf maanden werden uitgeschreven. Uit een vergelijking met 2.651 vacatures die gedurende dezelfde periode voor managers social media werd uitgeschreven wordt echter duidelijk dat de belangstelling voor influencer relationship management weliswaar groeit, maar het fenomeen nog altijd in de kinderschoenen staat. Deze conclusie wordt onderstreept door een ander feit: in maar liefst 20 van de 42 vacatures voor influencer marketing ging het om posities voor stagiaires.

Nadruk vooral op campagnemanagement

Wat verwachten bedrijven die ervoor kiezen een specialist in huis te halen van hun manager influencer relationship? Op de eerste plaats, genoemd in 26 vacatures, wordt van influencer relations-managers verwacht dat ze actief meehelpen met het uitdenken, vormgeven en coördineren van campagnes. In 23 gevallen wordt er van de influencer relations-managers verwacht dat ze onderzoek doen naar geschikte influencers, deze benaderen en een netwerk in stand houden. Opvallend genoeg wordt er een stuk minder nadruk gelegd op het evalueren van campagneresultaten: in slechts 11 vacatures was deze verantwoordelijkheid deel van de taakomschrijving. De populairste sociale netwerken waren Facebook en Instagram, genoemd in 15 vacatures, gevolgd door Snapchat (14 vacatures) en YouTube (12 vacatures). Twitter (2 vacatures) en Pinterest (0 vacatures) worden duidelijk als minder relevant gezien.

Alle vacatures voor hoogopgeleiden

Een baan als influencer relations-manager is vooralsnog alleen weggelegd voor hoogopgeleiden: voor alle 42 vacatures was een hbo- of wo-diploma een vereiste. Ook is het lastig een baan buiten de omgeving van Amsterdam te vinden. 23 vacatures werden door bedrijven in de hoofdstad uitgeschreven, slechts 12 vacatures waren voor banen buiten de provincie Noord-Holland. Met 5 vacatures was Influencer Marketing Agency het bedrijf dat het afgelopen jaar de meeste vacatures uitschreef. Op een gedeelde tweede plaats komen met 4 vacatures media-agency MEC en modewebwinkel Loavies.