De Social Media Club Apeldoorn, oftewel SMC055, was weer terug na een korte zomerstop. Thema van de avond was social media en de arbeidsmarkt. In dat kader had de organisatie twee sprekers uitgenodigd die beide de prijs van “Meest Invloedrijke Recruiter” hebben gewonnen: Nicole van Thoor (winnaar 2012) en Kay Goedhardt (winnaar 2010). Het gas ging er meteen op tijdens deze editie van SMC055.

Deze eervolle prijs bleek slechts een van de weinige overeenkomsten tussen de twee recruiters. Beide presentaties stonden namelijk haaks op elkaar. Waar Van Thoor voornamelijk beredeneert vanuit de persoon die werk zoekt, beredeneert Goedhart zijn doelstellingen voornamelijk vanuit zijn opdrachtgever. Voor beide visies valt wat te zeggen, voor beide visies is duidelijk ook markt.

smc055-4 The Content GuysSpargle gaat voor de mens en de verbinding

Van Thoor is eigenaresse van Spargle. Spargle is volgens eigen zeggen een netwerk van digital professionals. De mensen binnen het Spargle-netwerk hebben kennis, ervaring en unieke, persoonlijke eigenschappen om mensen en organisaties te laten bloeien en verder te ontwikkelen. Verbinden is hierbij het sleutelwoord van het bedrijf evenals passie voor de mens. Zodra passie verbonden wordt aan een functie, kan optimaal resultaat worden behaald.

Wat nou verbinden? Resultaat moeten we hebben!

Goedhardt lijkt de visie van Van Thoor allemaal leuk en aardig te vinden, maar zijn klanten zijn vaak doelgerichte, kritische en resultaatgerichte opdrachtgevers. Bedrijven als Nationale Nederlanden of ING vragen Goedhardt niet om diep in harten van mensen te kijken, maar naar competenties van mensen die resultaat en rendement opleveren. Het verhaal lijkt daarmee meteen keihard gespeeld te worden, maar dat weet Goedhardt tijdens SMC055 met een redelijke sausje over de smaak te kunnen bagatelliseren. Beredeneerd vanuit de vraagstukken van zijn opdrachtgevers is tijd vaak een grote vijand en is ook voor recruiter Goedhardt resultaat belangrijk. Dat is wat de opdrachtgever wil.

smc055-1En hoe gebruiken we social media

De slag naar social media werd door beide sprekers aangetoond. Waar Van Thoor voornamelijk de tools inzet voor verbinding, interesse en vooral als inspiratiebron, gebruikt Goedhart veel tools om heel doelgericht profielen in beeld te krijgen van geschikte kandidaten. Zijn grootste hulpmiddel bij het vinden van kandidaten is momenteel LinkedIn. Maar wel zolang het dat waard is. Want Goedhardt wil alles kunnen meten. Meten is immers weten. Weten is sneller inspelen op de vraag van de opdrachtgever en dus weer doel- en resultaatgericht. Goedhardt lijkt dan ook afgerekend te worden op keiharde cijfers, maar leerden we onlangs niet in deze aflevering van Tegenlicht dat cijfers niet zoveel zeggen zonder deze te zien in de totale context. Hoe kijkt een leek immers naar het recruitment-resultaat, als ondertussen de bank met staatsgeld in leven wordt gehouden en aan de onderkant tal van mensen ontslagen worden? Oké, dat is een hele andere discussie.

Veel stof voor discussie

Over discussie gesproken: de zaal die naast social media marketeers goed gevuld was met mensen uit andere branches, stelden tal van vragen. Beide sprekers konden deze overigens probleemloos beantwoorden vanuit hun visies. Na de vragenronde was het tijd voor een borrel. Er werd door het aanwezige publiek en de twee gasten nog uitgebreid nagepraat.

Iets gemist? Via deze link kan je de meningen en discussies van SMC055 uitgebreid nalezen en vanaf dinsdagavond zijn de highlights te zien via het Facebook-account van SMC055.

The Content Guys Banner