Vandaag lanceert Facebook Instant Articles in Nederland met launch partners Metro, NOS.nl, NU.nl, RTL Nieuws en Telegraaf. Deze partners zijn net begonnen of zullen binnenkort starten met het publiceren van de snel ladende Instant Articles.
Interactie via Instant Articles
Een Instant Article is te herkennen aan de bliksemschicht bij het artikel en staat voor een snelle, interactieve ervaring. Instant Articles zijn niet alleen sneller, ze bieden bovendien een reeks aan interactieve functies waarmee uitgevers en journalisten hun verhalen op nieuwe manieren tot leven kunnen wekken. Door de telefoon schuin te houden kan worden ingezoomd en kunnen hoge resolutie beelden worden bekeken. Automatisch afspelende video’s brengen het artikel tot leven. Andere mogelijkheden zijn interactieve kaarten, gesproken toelichtingen en er zijn zelfs mogelijkheden om te reageren op een specifiek onderdeel van het artikel, of dit leuk te vinden.
Instant Articles zijn eenvoudig te gebruiken. Het zijn dezelfde artikelen die normaal ook in het nieuwsoverzicht worden getoond, maar dan met een snellere laadtijd en mooier vormgegeven. Deelt iemand een link op Facebook van een artikel waar ook een Instant Article van is, dan wordt deze automatisch getoond.