Volgens Pinterest zelf wordt Pinterest nog (p)interessanter. Volgens ons ook. Pinterest gaat je namelijk aan inspiratie helpen door jou als gebruiker te wijzen op andere borden die te maken hebben met jouw eigen (te creëren) bord. Dat kunnen ze doen aan de hand van jouw zoektocht op het internet. Aan de hand van de sites die je hebt bezocht en die voorzien zijn van de Pin It-Button, doet Pinterest jouw nu dus voorstellen om naar andere borden te kijken.

Aanbiedingen komen rechtstreeks naar jouw inbox

Een andere ontwikkeling bij Pinterest is een notificatie als een bedrijf de prijzen bij een Pin ver-anderen. Onlangs maakte Pinterest het mogelijk dat bedrijven bij een Pin een prijs van het product konden melden. Geïnteresseerde “Pinners” konden vervolgens het betreffende product opslaan. Als de prijs nu wijzigt, bijvoorbeeld doordat het in de aanbieding is, krijgen de Pinners een melding.

Even een aantal scenario’s wat de veranderingen kunnen betekenen

Voor de gebruiker komen er nu allemaal nieuwe diensten die zich nog beter af stemmen op wie jij bent, wat jij doet, wat jij volgt, enz. En dat dus steeds preciezer.

Voor een onderneming wordt het heel interessant om je borden goed in te richten. Wie met mooie en relevante Pins kan inspireren, trekt de volle aandacht. Wie die Pins ook nog eens fantastisch omschrijft, wordt goed gevonden (zie verderop in dit blog).

pinterest The Content GuysEen mogelijke conclusie is dat Pinterest gaat cashen

Het nu nog redelijke reclamevrije Pinterest, lijkt langzaam maar zeker te investeren in een groots verdienmodel. Want als je tips over borden van anderen kunt krijgen, waarom niet van een betalende Pinners? Daardoor krijg je nog meer interesses op maat in beeld. Bovendien geef je zelf aan (of weg) wat je leuk vindt. Je wordt dus op je wenken bediend. Vindt Pinterest.

Of dat zo is, is koffiedik kijken. Evenals hoe ze het gaan doen. Hoever zal Pinterest hier in willen gaan, als ze weten massa’s Facebook-gebruikers zich inmiddels mateloos irriteren aan de overkill aan reclame?

Waarom gebruiken bedrijven Pinterest?

Voor de mensen en marketeers die er nog niet met Pinterest bezig zijn, geven we enkele redenen waarom Pinterest wel degelijk interessant is om mee te nemen in je online marketing strategie.

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden. Met een duidelijke Pin spring je meteen in het oog en wek meteen interesse. Of niet. Wie een mooi plaatje met goed onderbouwde en relevante teksten ondersteunt, trek de aandacht voor een volgende stap: traffic naar de website.

Ook zijn mensen via Pinterest sneller geneigd een mooie foto en dus jouw informatie te delen. Dat betekent dat andere Pinners reclame maken voor jou. Oprechte reclame, want wat ze echt niet leuk vinden, delen ze niet. Wat Pinterest vooral ook heel leuk maakt, is dat je samen kunt pinnen in groepsborden. Echt een social media dus. Door deel te nemen aan zo’n groep, kan je je heel goed verdiepen in de interesses van je medepinners. In marketingtermen ook wel omschreven als “weten wat je doelgroep wilt”.

Het is dan ook niet vreemd dat er al aardig wat Nederlandse bedrijven hun verhaal met mooie plaatjes en een korte begeleidende tekst met de wereld delen. Pinterest is het visuele bewijs dat 1000 beelden meer zeggen dan woorden en dat tekstuele bewijs is van less is more.

Hier liggen dan ook enorm veel kansen voor ontwerpbureaus, kledingwinkels, schoenenwinkels, supermarkten, autobedrijven enz. Pinterest dien je dan ook zeker serieus te overwegen in je online marketing strategie.

The Content Guys Banner