Het aantal actieve Nederlanders op social media blijft groeien. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Newcom Research & Consultancy, dat onderzoek deed in opdracht van Marketingfacts. Ruim 15.000 Nederlanders deden aan het onderzoek mee.

Aantal gebruikers social media neemt toe, Facebook blijft groeien

Inmiddels zijn 86% van de Nederlanders op social media actief. Afgerond wordt nu geroepen dat 9 op de 10 Nederlanders actief zijn op minstens 1 social media netwerk. Vorig jaar was dat nog 8 op de 10. Meten is weten. Die stelling blijkt maar weer eens enorm belangrijk. Want waar veel online marketeers roepen dat Facebook aan populariteit zou verliezen, zeggen de cijfers dat Facebook juist 1 miljoen leden erbij heeft gekregen. Facebook noteert 8,9 miljoen leden in Nederland.

Dagelijks gebruik van Twitter en LinkedIn daalt, Google-onderdelen grote stijger

De meeste cijfers lijken nog altijd in het voordeel van Facebook. Niet alleen het aantal leden steeg, ook het dagelijks gebruik groeide (+22%). In tegenstelling tot social media netwerken als Twitter en LinkedIn die respectievelijk 6% en 25% minder dagelijks gebruik noteerde. Beide platformen stegen wel in het aantal gebruikers. Zo noteert Twitter 200.000 gebruikers meer t.o.v. 2013 en steeg het naar 3,5 miljoen gebruikers dit jaar.  LinkedIn kende hetzelfde aantal gebruikers in groei en steeg naar 4,1 miljoen. Google Plus lijkt echter de grootste stijger van alle “grote” social media netwerken. Het aantal leden steeg van 2 miljoen leden in 2013 naar 3,3 miljoen leden in 2014. Het dagelijks gebruik verdubbelde. YouTube – onderdeel van Google – kent een stijging van 22% van het dagelijkse gebruik, hoewel het aantal mensen dat iets doet met YouTube gelijk bleef (7,1 miljoen). Goede resultaten voor sociale netwerken als Facebook en Google dus.

Nieuwe social media sterk in opkomst; Instagram en Pinterest verdubbelen

Uit het onderzoek blijkt tevens dat er meer vrouwen dan mannen op social media zitten: respectievelijk 53% en 47%. Altijd handig om te weten voor de marketeers, zo weten we nog van een SMC-lezing gegeven door Saskia Paulissen. De grootste afhakers bij de grote social media netwerken zijn de jongeren. Zij laten Facebook en Twitter steeds meer links liggen. Dat verklaart mogelijk de groei van een aantal kleinere social media netwerken en applicaties. Zo verdubbelde Instagram – onderdeel van Facebook – het aantal gebruikers en komt het momenteel uit op 1,4 miljoen gebruikers. Ruim een half miljoen Nederlanders gebruiken Instagram dagelijks. Ook Pinterest verdubbelde het aantal gebruikers en komt uit op 1,1 miljoen. Snapchat is helemaal in: inmiddels maken er al 700.000 mensen in Nederland gebruik van.

Ruim 1 miljoen Nederlanders op zoek naar een date

Dating-app Tinder kent inmiddels 1,2 miljoen gebruikers. Een uitgebreid verslag van alle statistieken, inclusief infographics en downloads vind je in dit artikel van Marketingfacts.