In verband met een succesvolle campagne van Ditzo gaat Social Media Club Apeldoorn vanavond niet door. Dat leggen we graag even uit.

Even bij het begin beginnen

Ditzo maakte onlangs een online video waarin ze aankondigden om dit jaar geen reclame te maken. In plaats daarvan wilde de verzekeraar het reclamebudget beschikbaar stellen aan Professor Bernards, die verbonden is aan het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis. Deze professor durfde onlangs te beweren dat kanker over twintig jaar wel eens een voor 90 procent chronische en goed te behandelen ziekte zou kunnen zijn. Een betere een op een behandeling en een geoptimaliseerde logistiek zouden dat percentage haalbaar moeten maken. Bernards  gaf tijdens een interview bij De Wereld Draait Door aan tenminste 5 miljoen euro nodig te hebben om een goede start te kunnen maken met therapie op maat. Ook deed hij een beroep op de verzekeraars om mee te denken aan die verbeteringen.

Ditzo lanceert campagne voor professor Bernards

Dat verzoek inspireerde Ditzo. Er werd een campagne bedacht door reclamebureau Etcetera uit Amsterdam. De campagne werd een website: Kijkkankerdewerelduit.nl met daarop een filmpje van Ditzo-gezicht John de Wolf, die zich op zijn vertrouwde ziekbed begeeft. Nog voordat de “reclame” werkelijk begint, sprint een boze John de Wolf het bed uit en roept: “We gaan het dit jaar heel anders doen!” Op dat moment kijkt De Wolf naar het DWDD-fragment met professor Bernards. Dit vormt de aanleiding om de voice-over van Ditzo te laten aankondigen dat er dit jaar geen Ditzo-reclame wordt gemaakt en dat het geld wat daarmee wordt uitgespaard, geschonken wordt aan het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis. Daarvoor moet natuurlijk wel iedereen het filmpje vooral kijken. Want des te meer mensen kijken, des te meer geld Ditzo schenkt. Met de lessen van het Trijntje Oosterhuis-effect pint Ditzo het maximum bedrag vast op een respectabele 1 miljoen euro.

Video gaat viral: 1 miljoen euro in vier dagen tijd binnen

Vanaf dat moment begint de sneeuwbal te rollen. Met de gulle decembermaand op komst, hoopt Ditzo het doel van die 1 miljoen euro ergens later deze maand te bereiken. Maar de sneeuwbal rolt hard. Zo hard dat in 4 dagen tijden honderdduizenden mensen het filmpje hebben gekeken en Ditzo zijn belofte keihard waarmaakt: 1 miljoen euro gaat naar professor Bernards’ Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis ten behoeve van de strijd tegen kanker. “Het enthousiasme waarmee Nederland ons initiatief heeft gesteund, en mee heeft geholpen om samen kanker de wereld uit te kijken is overweldigend. We zijn momenteel vooral trots en ontzettend blij dat we dit bedrag aan het Antoni van Leeuwenhoek kunnen doneren.”, aldus Bob Stehmann van Ditzo.

Etcetera en de Social Media Club Apeldoorn

Het overweldigende succes van deze Ditzo-viral had een enorme impact op reclamebureau Etcetera. Alle zeilen moeten nu worden bijgezet door Etcetera om de juiste op- en navolging te geven aan deze zeer succesvolle campagne. En laat nou net Etcetera spreker zijn op de december-editie van Social Media Club Apeldoorn. Peter van Leeuwen van Etcetera legt op de site van Social Media Club Apeldoorn uit: “Net als iedereen zijn ook wij overrompeld door het succes van de case Kijkkankerdewerelduit.nl. Binnen vier dagen keken honderdduizenden Nederlanders 1 miljoen euro bij elkaar voor kankeronderzoek. Terwijl we hadden gegokt dit doel rond de kerst te bereiken. De gegevens van de campagne rollen nu binnen en vervolgacties staan alweer op de rol. Dat betekent voor ons nu veel extra werk dat helaas niet tot na de bijeenkomst kan wachten.”

Voor alles een goed moment

Logisch en begrijpelijk. Net als het logisch is dat er hals over kop niet zomaar even een spraakmakend alternatief voor handen ligt om een avondje Social Media Club Apeldoorn kwalitatief mee op te vullen. Een prima reden en een prima keuze om dit avondje niet door te laten gaan. Zowel de case van Ditzo als een nieuw avondje SMC055 worden vervolgd. Voor alles een goed moment!

The Content Guys Banner