Ruim een week geleden maakte Yahoo! wereldkundig dat het de overname van Tumblr had afgerond. Maar liefst 1,1 miljard dollar (dat is dan weer minder dan een miljard euro) had het internetbedrijf ervoor over om weer een beetje “cool” te lijken.

Wat is Tumblr?

Tumblr is een microblog waarbij foto’s, teksten, video’s, muziek en dergelijke te delen zijn met volgers. Een variant van Twitter of Instagram, het doet wat Facebook ook kan, al heeft Tumblr toch net iets meer weg van een echt blog. Allemaal net iets anders, minder massa en dus cool.

Tumblr The Content GuysWie gebruikt Tumblr?

De gebruikers – ook wel Tumblrs genoemd – zijn met name jongeren onder de 25 jaar. Jongeren die onlangs volgens onderzoek Facebook massaal hebben verlaten en liever op een platform als Tumblr met leeftijdsgenoten verder kletsen. Tumblr telt inmiddels maar liefst 108 miljoen blogs en 50 miljard (!) blogposts. Het medium is vooral populair in Amerika en nu dus geheel in handen van Yahoo!

Wat was Yahoo! ook alweer?

Yahoo! was een van de pioniers in de wereld van het internet. Zij waren een van de eerste portals die o.a. nieuws op een pagina wist samen te vatten. Handig. Daarnaast kreeg het platform een behoorlijk aantal nevenactiviteiten, waaronder hun populairste dienst: Yahoo!-mail. Iedereen kon daarbij zijn eigen e-mailadres creëren. Best cool. Toen!

Het vele verkeer naar Yahoo! zorgde ervoor dat het platform populair werd onder adverteerders. Terwijl Yahoo! druk bezig was zoveel mogelijk van die adverteerders te binden, ontwikkelden Microsoft en Google er op los. Als snel werd Yahoo! bijgehaald. Sterker nog: Hotmail en Gmail gingen er op en erover. En met de komst van de groeiende concurrenten, stapten adverteerders net zo hard over. Weg binding.

Deze trend kon niet door Yahoo! worden gepareerd en een diepe val (op de beurs) was het gevolg.

Yahoo! vandaag de dag

Ruim een jaar geleden hebben beleidsbepalers van Yahoo! plaatsgemaakt voor de visies van Marissa Mayer. Ze werkte jarenlang voor Google en wordt nu geacht Yahoo! terug in beeld te brengen bij zowel de gebruikers, als de adverteerders.

Marissa Mayer The Content GuysOmdat iets nieuws verzinnen niet tot de makkelijkste dingen behoort, zet Yahoo! nu volledig in op de koop van en samenwerking met populaire andere platformen. Zo kreeg fotoplatform Flickr een flinke upgrade, werd een samenwerking aangegaan met Twitter en werd dus voor ruim een miljard het microblog Tumblr gekocht. Tot slot wist Mayer ook topman Dylan Casey weg te halen bij Path.

Mayer kreeg onlangs nog de wind van voren binnen de organisatie, omdat onder haar bewind het thuiswerken aan banden werd gelegd. Zij wil meer contact tussen haar personeel, omdat volgens haar de beste ideeën ontstaan na een goed gesprek op de gang of in de kantine. Iedereen werkt dus vanaf nu op kantoor. Een regel die bij Google al langer bestaat. Maar waar kwam Mayer ook alweer vandaan?

Het Yahoo! van morgen

Als het aan Mayer ligt wordt Yahoo! weer een serieuze speler op de markt. Ze is bovendien nog lang niet uitgeshopt want de videodienst Hulu is het volgende doel van Yahoo! Hulu is een videosite die tegen betaling series en tv-shows streamt. Een van de partners van Hulu is onder andere Disney. Het eerste bod op Hulu is naar verluid tussen de 600 en 800 miljoen dollar.

Gaat Yahoo! slagen in zijn missie?

Waarom wil Yahoo! toch alles hebben? Het antwoord is simpel: om overal advertenties op te kunnen verkopen en lekker winst te maken natuurlijk. De eerste tekenen lijken positief uit te vallen voor Yahoo! In 2012 steeg de omzet met 2 procent en de nettowinst steeg van 1 naar 3,9 miljard dollar. Een omzet bestaande uit veel losse diensten met veel verschillende namen. Wie begrijpt dat nog? Juist net nu Google al zijn diensten beter op elkaar af heeft gestemd alles onder een dak heeft geschoven?

Tja…What’s next? Time will tell!

The Content Guys Banner