Met grote letters stond het op alle nieuwssites: Microsoft koopt Nokia. Bij de meeste nieuwsjagers moest later nog het woord “grotendeels” worden toegevoegd, maar dat gaat vervolgens weer alleen om een aantal nietszeggende details.

Even een kleine flashback. Ooit stonden mensen in de rij om Windows 95 te bemachtigen. Een gadget uit – hoe logisch – de jaren ’90 dat iedereen moest hebben. Wat het allemaal écht kon wisten alleen de nerds (respect!), marketing deed verder de rest. Ineens kon ook de huismoeder nu gewoon een computer aanzetten en aan de slag met Windows. Of Tetris.

nokia the content guysWe maken een klein sprongetje in de tijd. En een sprongetje naar de wereld van de mobiele telefonie. Niet heel ver na het momentum dat iedereen in staat bleek luidruchtig te kunnen bellen in een trein, kwam Nokia met de kaskraker 3210. Met de leuke spin-off 3310 werd eveneens veel succes geboekt en daarmee pinde Nokia zich stevig vast aan de top van de mobiele telefonie. Voor dat moment.

Inmiddels zijn we beland in 2013 en zijn zowel Microsoft als Nokia bijgehaald of zelfs voorbij gestreefd. Laten we het onszelf iets makkelijker maken door ons te richten op de mobiele telefonie en zie dan meteen dat die eerste regel van deze alinea zonder dubbelcheck een bikkelharde understatement is. En daar wringt meteen de schoen.

Nokia verloor aan het begin van dit jaar wederom marktaandeel en niet zo’n beetje ook: 25% minder afname dan de periode ervoor. En er was daarvoor als drastisch veel marktaandeel verloren gegaan. Dat Nokia de tweede plaats inneemt in de categorie meest gekochte toestellen (na Samsung), heeft men te danken aan de Asha-toestellen. Deze modellen zijn met name in Azië en Afrika nog populair. Een leuke statistiek, maar ze kunnen verder niets dan alleen bellen en sms-en. Oh, eerlijk is eerlijk: er zit een kleurenscherm op en je kan er wat spelletjes op spelen. Precies wat wij 15 jaar (!!) geleden ook deden op onze 3210.

Ook Windows heeft compleet de slag gemist met de wereld van de smartphone. Steve Ballmer lachte de ballen uit zijn broek toen een interviewer in dit filmpje vroeg naar zijn mening over iPhone.

De rest is geschiedenis. En laat nou net die stelling vandaag de wake-up call van Microsoft en Nokia zijn. Te laat volgens ons. “Totaal niet doordacht”, zegt een vakgenoot. “Heb mij nooit geïnteresseerd voor Microsoft”, zegt uiteraard onze Apple-aanbidder op kantoor. Volgens CEO Steve Ballmer neemt Microsoft hier inderdaad een risico: “Dit is een gewaagde stap naar de toekomst!”

Wat we ervan moeten verwachten is nog even gissen. Ideeën zijn er op internet inmiddels al genoeg te vinden. De meeste mensen lijken niet te snappen waarom de ene loser in mobiele telefonie de andere loser in die hoek overneemt. Anderzijds: misschien kan je van twee keer niets ook iets maken. Slechter kan praktisch niet voor beide bedrijven en door de mobiele tak van hardware en software onder één paraplu te gooien, kan er met meer focus, meer kennis en meer concentratie gewerkt worden aan een meer optimale Windows-Phone. Bovendien staat er nog altijd één heel groot merk overeind en dat is Microsoft. Dit bedrijf schijnt nog altijd wel de naam en dollars te hebben om iets te kunnen. Met die reputatie en een dijk van een marketing zou er wellicht iets kunnen ontstaan.

Maar Samsung, Apple, LG en de sterk opkomende Huawei gaan zeker niet wachten tot Microsoft met iets komt dat al jaren bestaat. Deze bedrijven gaan zeker niet stilstaan. Sterker nog, dit zou eerder een boost kunnen zijn voor een bedrijf als Apple, die sinds de dood van Steve Jobs even inspiratieloos lijkt. Binnenkort krijgen we alle informatie door via een bril en lezen we het nieuws op onze horloges.

En Microsoft? Die heeft nu zijn eigen Lumia!

The Content Guys Banner