Google komt met Knowledge Graph, oftelwel de Google Kenniskaart. Alle trendwatchers en content marketeers in de wereld van online marketing hebben het erover. En dus laten wij ons uitgebreid informeren en inspireren. Onze opgedane ideeën delen we graag hardop.

Wat gaat Google Kenniskaart doen?

Het is heel simpel wat de Google Kenniskaart gaat doen. Het gaat alles nog beter vinden. Zegt Google en dus wij ook. Met een beetje geluk hoef je straks niet eens meer te klikken naar een website, maar laat Google direct de informatie zien aan de rechterzijde van de zoekresultaten. Ook in de mobiele variant komt Google met doelgerichte antwoorden op jouw zoekwensen.

google-knowledge-graphGoogle filtert fijner en geeft betere suggesties

Google gaat in elk geval beter herkennen wat je vraagt. Zo kan het bijvoorbeeld zoekwoorden als Paris Hilton onderscheiden in een stad, persoon of hotel. Google filtert vanaf dat moment specifiek op het onderwerp dat jij aanklikt en ziet de rest als irrelevant. Wel zo fijn. Je zou op die manier veel sneller bij het antwoord moeten komen dat je omtrent dat onderwerp zoekt. Nog fijner.

Naast het filteren geeft Google ook meteen suggesties. Als je bijvoorbeeld op Vincent van Gogh zoekt, geeft het naast de zo relevant mogelijke informatie ook suggesties voor andere schilders en kunstenaars. Daarmee beantwoorden ze misschien wel een heel andere vraag die betrekking had op jouw zoektocht in de wereldwijde kunst.

De belangrijke rol van Google+

Google legt binnen zijn eigen netwerk steeds meer en betere verbindingen met relevante content. Zo komen filmpjes van broertje YouTube erg hoog in de zoekresultaten als het antwoord zich in de videocontent bevindt. Ook goede content dat via Google Places online wordt geplaatst, gaat Google beter indexeren. En niet voor niets  maakte Google+ onlangs 41 aanpassingen. Wat dit allemaal met je content marketing strategie doet, kan je teruglezen in een eerder blog van The Content Guys.

Google is dus bezig met een behoorlijke optimalisatieslag en daarbij vergeten ze hun core-business “de zoekmachine” dus absoluut niet. Sterker: alle optimalisaties zorgen ervoor dat contentmarketing nog belangrijker wordt dan het al was. Goed en relevant content is nodig om de vraag van de zoeker beter te beantwoorden en dus de zoekmachine van Google beter te bedienen.

Tijd om werk te maken van Google+ en YouTube

En omdat Google graag bij zijn kleine broertjes en zusjes kijkt, is er dus werk aan de winkel voor de content marketing afdeling. Tijd om werk te maken van o.a. je Google+ en YouTube account, want met relevante content wil je natuurlijk heel graag in beeld verschijnen als zoekresultaat van Google. Ook als bedrijf.

The Content Guys helpen je graag op weg: info@thecontentguys.nl.

The Content Guys Banner