Dat we door te meten heel veel kunnen weten over onze klanten, campagnes enz. staat buiten kijf. Data die je verzamelt, kan je gebruiken om dit tot in detail te (laten) analyseren. Daarmee krijg je een beter beeld over bijvoorbeeld de campagne die je online hebt uitgezet. Of een beter beeld van jouw publiek, de diversiteit van hun wensen, de overeenkomsten enz.

Data biedt nieuwe inzichten om campagnes nog beter en dus doelgerichter richting je online en offline doelgroepen uit te zetten. Het kost misschien wat tijd en geld om in eerste instantie alles te weten, maar de doelgerichtheid die dit oplevert, biedt natuurlijk weer kansen om veel kosten uit te sparen in de toekomst. Je hoeft immers geen reclame te maken richting groepen die toch al geen interesse tonen in jouw producten of diensten. Je richt je juist op de doelgroepen die open staan om te consumeren.

Het zaadje planten en laten groeien om later te oogsten

Genoeg bedrijven dus die aan de hand van data hun geld doelgericht inzetten via onder andere social media. Via Facebook bijvoorbeeld zie je genoeg campagnes van bedrijven langskomen die in jouw tijdlijn belanden op basis van gegevens die jij bewust of onbewust beschikbaar hebt gesteld. En heb je jouw gegevens goed afgeschermd, dan weten ze via jouw vriendenlijst toch nog jouw gezichtsveld te bereiken. En omdat jouw vrienden het betreffende merk wel oké vinden, is jouw awareness voor het merk toch getriggerd. Het zaadje is gepland in jouw hoofd.

Of het gaat groeien is sterk afhankelijk van de diverse prikkels die je van het merk krijgt. Zie je het merk op een positieve manier terug op TV, langs de weg of weer regelmatig in jouw tijdlijn, dan zul je onbewust steeds meer vertrouwen krijgen in het merk. Dat vertrouwen wordt ongetwijfeld beloond, als je oog in oog staat met het merk en een keuze hebt tot aankoop.

Mooie case van Coca-Cola als voorbeeld

Die zogenoemde Return Of Investment (ROI) is enorm belangrijk voor veel bedrijven. Emerce laat aan de hand van een voorbeeld met Coca-Cola zien, wat de kracht is van online adverteren. Naast online advertenties grijpt Coca-Cola ook nog andere methodes aan om de online campagne krachtiger te maken. En omdat je door te meten, dingen kunt weten, vertellen de verkoopcijfers van Coca-Cola het succes van online adverteren. Conclusie: elke geïnvesteerde euro, levert Coca-Cola € 2,74 op.

Lees hier het volledige artikel van Emerce over een succesvolle Coca-Cola campagne.

Begin bij het begin voordat je gaat online adverteren

N.B. het belang van ROI geldt natuurlijk voor elk bedrijf die zich online roert, maar niet elk bedrijf is financieel bevoorrecht om het zo perfect te doen als een Coca-Cola, RedBull of – laten we een landelijk voorbeeld nemen – Wehkamp. Voor bedrijven die aan de start staan van meer online interactie is het dan ook niet verkeerd om simpelweg te beginnen bij het begin. Laat je dan ook goed adviseren en als je het niet weet, durf het uit te besteden. Kansen online liggen er genoeg.

Foto bij dit artikel: Images_of_Money via Compfight cc