Baal jij ook altijd enorm als tijdens je favoriete serie een reclameblok start bomvol spotjes over wasmiddelen, inlegkruisjes en fruitdrankjes waar jij helemaal niets mee hebt? De Vlaamse televisiezender Telenet start dit najaar met reclame op maat. Hoe ze dat doen? Amazing.nl vertelt het in hun nieuwe blog.

Persoonlijk profiel

Telenet is een dochterbedrijf van Liberty Global, net als het Nederlandse UPC en Ziggo. De speciale recorder die voor reclame op maat gaat zorgen maakt een persoonlijk profiel van degene die het kastje in gebruik heeft. Hiervoor wordt gekeken naar het zappgedrag en naar de duur van een ‘kijkmoment’. Daarnaast is bekend welke betaalde abonnementen een klant bovenop zijn basisabonnement heeft afgesloten. Iemand met extra sportzenders krijgt sneller een reclame over sportdrankjes te zien, dan een klant zonder sportabonnement.

Keuzemenu voor reclame op maat

Online is persoonlijke reclame al heel gebruikelijk. Op televisie ligt dat anders. Om spotjes te zien die zijn aangepast op het kijkgedrag moeten abonnees eerst naar een persoonlijke omgeving toe gaan via het keuzemenu op hun decoder.  Zodra de televisie wordt ingeschakeld krijgen klanten de keuze uit: ‘algemeen’, ‘gericht’, ‘persoonlijk’ en ‘uniek’. ‘Algemeen’ biedt geen reclame op maat, de andere drie opties wel. Telenet laat aan de Vlaamse krant De Tijd weten dat ze op deze manier willen voorkomen dat mensen reclame te zien krijgen die totaal geen betrekking op hen heeft. Dit zou wegzappen voorkomen.

Complete blog lezen?

Dat doe je hier!