Afgelopen donderdag gaf De Wereld Draait Door bijna een kwartier gratis reclame aan Blendle. We hadden het bijna gemist, waar het niet dat na de uitzending op TV volop over dit merk werd nagepraat op Twitter. Nieuwsgierigen, waaronder wij, konden het dan ook niet laten om via de dwdd.vara.nl de uitzending terug te kijken. En zie daar… TV, social media, online terugkijken: het multichannel gedrag van een gemiddelde internetter in één alinea samengevat.

Modern gedrag door techniek waarvan laatstgenoemde alleen maar beter wordt. Het onderwerp waarover werd gesproken daarentegen, had een wat stoffiger imago: de krant. Maar het stof werd er al snel afgepoetst. Niet alleen dankzij Alexander Klöpping en zijn Blendle (verderop meer hierover), maar ook Philippe Remarque van de Volkskrant en Peter Vandermeersch van NRC waren enorm optimistisch over de toekomst die hun kranten te wachten stond.

BlendleWaar Wegener onlangs bekend maakte zo’n 400 man de laan uit te sturen, zei Remarque in DWDD dat de Volkskrant dit jaar is gegroeid op papier. Letterlijk dus: in oplage. Ook de tabletvariant van de krant heeft maar liefst 50.000 leden. Daarmee veegde Remarque alle stof die Van Nieuwkerk over de kranten gooide gedurende zijn intro van tafel. Vandermeersch kon groei eveneens bevestigen. Al staat NRC al enige tijd bekend om zijn journalistieke innovaties op internet.

Blendle dus, want daar ging het uiteindelijk allemaal om. Een app waar eigenlijk alle artikelen van kranten en tijdschriften bij elkaar komen. In hoofdlijnen, in teasers, maar nog net niet alles. Een beetje weggeven en de rest moet je kopen. Want wat je koopt, wil je weten. Het iTunes-effect of een beetje Spotify. Vergelijk het met iets wat je zelf herkent. In elk geval wordt alle kwalitatieve content van kranten en tijdschriften verzameld en hoef je niet langer de krant te kopen, maar alleen het artikel dat je wilt. Dat kan dus bijvoorbeeld een artikel zijn van de Volkskrant, dan weer de column van Youp of het interview met Messi in de VI.

Elk artikel krijgt zijn prijs variërend van zo’n 0,20 cent tot een kleine euro. Het kan maar zo zijn dat je voor 4 artikelen die je écht interessant vindt, dus al met al een € 1,50 betaalt. Als voordeel krijg je dus niet alle – voor jou – irrelevante informatie, het stuk wat je koopt is redactioneel sterker dan een snelle nieuwsflits en je hoeft er verder niet voor de deur uit. Je eigen krant / tijdschrift stel je dus samen met de artikelen die je wilt, wanneer je wilt, waar je wilt. Op deze manier wordt de lezer in zijn geheel bediend zoals het wenst anno nu.

BlendleBlendle wordt niet alleen voor de lezer interessant. Het biedt op deze manier ook kansen aan kranten en tijdschriften om langs deze weg  hun content te delen en daarmee de lezer tot zich te binden. Uiteindelijk zal de lezer zijn artikelen voor kleine bedragen blijven verzamelen en dan geldt: veel kleine bedragen maken ook één grote. En daardoor kunnen journalisten op hun beurt weer betaald worden voor kwalitatieve journalistiek.

Eigenlijk niets anders dan het verplaatsen van de verkoop via een gezamenlijke portal. Nog een bijkomend voordeel voor de gedrukte media is dat lezers ook hun artikel kunnen delen. Niet in detail, maar wel in hoofdlijnen. Via een social media als Facebook of Twitter kan de lezer het artikel delen, wat vaak op internet weer doelgericht gebeurt en dus krijg je ambassadeurs van interessante artikelen. Ineens krijgen de gedrukte media nieuwe kansen om digitaal onder ogen te komen van mensen, die de krant in eerste instantie niet hadden gekocht.

Veel bladen hebben al toegezegd mee te doen aan dit initiatief dat mede werd geïnitieerd door Alexander Klöpping. We moeten er nog wel heel even op wachten, want Blendle zit nog in de testfase. Je kan je al wel inschrijven, maar in deze testperiode moet je rekening houden met een wachtrij.

Als je het echt wilt weten, bekijk dan hier een gratis stukje content met het boeiende gesprek bij De Wereld Draaid Door.

The Content Guys Banner