Het was weer zover, de jaarlijkse marketing en communicatievakbeurs geïnitieerd door Adformatie: MARCOM2013. Omdat social offline stiekem toch het leukst blijft en wij als The Content Guys natuurlijk alles willen weten wat onze klanten morgen aan ons vragen, bezochten wij MARCOM13 in de Amsterdamse RAI.

Wat meteen opvalt is dat door de aanwezige standhouders kosten noch moeite zijn gespaard wat betreft de prachtige stands die ze hebben weten neer te zetten. Gelukkig maar. Practice what you preach: ook je stand is marketing. Crisis of geen crisis. De stands worden afgewisseld door theaters waar gastsprekers hun innovatieve zegje doen over hun specialiteiten en vakgebieden, dat nadien standaard wordt samengevat als “inspirerend”.

In de rij staan voor de seminars

De gastsprekers – of in elk geval hun gekozen thema’s – blijken populair. Rijen mensen staan te popelen om er bij te kunnen zijn en dat kan nou net niet allemaal. “Is dat de rij?”, vraagt iemand aan ons. “Ja!”, is ons antwoord. “Poeh, nou laat maar dan!”, zucht de dame en ze verlaat ons zonder gedag te zeggen. Er zijn slimmerikken die – zo blijkt terecht – hun prioriteitskaartje gebruiken om bij de seminar aanwezig te zijn. Want eenmaal vol, dan is het ook vol, de doeken gaan dicht en alles wat je nog wel kunt beleven is slechts de stem van de spreker. En wij marketeers zijn nu net zo gewend dat alles visueler moet. Niet getreurd, er is voldoende te zien en te beleven op de beursvloer zelf.

the-content-guys-marcom13-wim-andrc3a9aContentmarketing is het creëren van een goed verhaal dat zich vanzelf deelt

Bij Platform Content bijvoorbeeld. En dat is natuurlijk wel helemaal ons dingetje. Wim Andréa geeft ons een aantal inzichten die niet persé vernieuwend, maar wel weer bevestigend zijn. Contentmarketing is de sleutel naar een goede en langdurige relatie met de klant. En die relatie is op verschillende manieren met online én offline mediakanalen op- en uit te bouwen. Het optimaal gebruiken van deze mediakanalen zorgen ervoor dat een goed verhaal zich vanzelf laat delen (leest u dit artikel). It’s all about the story, maar die moet wel goed en eerlijk zijn. En dat vergt dus weer een goede contentmarketing-strategie (lees ook: wat is contentmarketing?). Oh ja, en daar kunnen wij als The Content Guys je weer goed bij helpen.

Gave apps die inspelen op de juiste beleving van gebruiker

Andréa haalt een paar mooie voorbeelden aan, zoals de Allerhande, Bridgestone en Anne’s Amsterdam. Laatsgenoemde vertelt – kort samengevat –  het verhaal van Anne Frank en haar relatie tot Amsterdam. Alle verhalen komen voort uit de inspiraties van het Anne Frank Museum, de opdrachtgever oftewel de verteller van de app. Wie overigens onder de indruk is van het Allerhande-voorbeeld van Andréa moet zeker even langs de stand van X-Media Solutions lopen. Zij hebben een groot aandeel gehad in de functionaliteit van de Allerhande-app, die je in de stand in combinatie met een goed gesprek ongetwijfeld onder ogen krijgt.

the-content-guys-marcom13-3dWeinig 3D-inspiratie

Een piepklein tegenvallertje tijdens MARCOM13 is de 3d-ontwikkeling. Slechts één specialist (3D Priniting) is zichtbaar aanwezig met een demonstratie, waarin toch blijkt dat een 3D-model van een ontwerp echt gaat werken om een klant te overtuigen van het aanstaande eindresultaat. Maar waar het heen gaat, wat we nu moeten verwachten? Op de beurs zelf komen we daar verder niet echt achter. Op dit moment wordt er m.b.t. 3D niet stoerder gedaan dan waar het product nu werkelijk staat. En die bescheidenheid siert ergens toch ook wel weer.

Appmachine maakt indruk

Wat wel indruk heeft gemaakt zijn toch wel de Appmachine en The Prezi Killer. Laatstgenoemde product is van PPT Design die met Powerpoint wel in de aanval durft te gaan tegen Prezi. Het bedrijf specialiseert zich in het maken van op maat gemaakte en zeer geavanceerde Powerpoint-presentaties die zich – eerlijk is eerlijk – makkelijk staande houden tegenover de concurrentie. De Appmachine biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om apps op een vrij eenvoudige manier in elkaar te zetten. Alsof je met een open source CMS als WordPress werkt, alleen dan net even iets anders. Maar vanuit zo’n dergelijk principe.

Videocontent vertaalt dit verslag in beeldvorm

En dat was alweer dag 1 van MARCOM13. Het is natuurlijk allemaal maar onze indrukken in een paar uur tijd. Voor een betere indruk verwijzen we je naar het filmpje hieronder dat gemaakt is door de crew van MARCOM13. Het was hoe dan ook een inspirerende dag.