Afgelopen donderdag 29 mei organiseerde Het Stimuleringsfonds voor de Pers een groots congres die de titel meekreeg: ‘Open de kassa!’ Het congres stond met name in het teken van digitale content en de vraag hoe je daarmee geld kan verdienen. Het congres was met name gericht op de pers, wat gezien de organisator logisch klinkt. Toch werd er genoeg verteld wat te relateren is aan andere branches.

De pijn bij de pers

Maar eerst nog even medialand. Onlangs maakte Wegener bekend wederom banen te moeten schrappen in verband met de tegenvallende advertentieverkoop. De slag naar het internet heeft Wegener zo goed als volledig gemist. Het had weliswaar niets met Wegener te maken, maar in dezelfde periode van het Wegener-nieuws deed het media-echtpaar Derk Sauer en Ellen Verbeek de uitspraak dat over 5 jaar nog amper papieren bladen en kranten zullen bestaan. Met de huidige stand van zaken bij Wegener en zo’n opmerking van kenners, zakt ongetwijfeld de moed in de schoenen.

Dit mediakoppel woont echter in Rusland en hebben daar in medialand veel macht. Op het congres lijken de zaken in medialand hier nog niet zo hard te lopen. Een van de gasten die aan de tand wordt gevoeld over zijn mediabeleid, zegt dat er in Nederland met papier nog altijd meer te verdienen valt dan online. Hem werd de stelling van Sauer en Verbeek weliswaar niet voorgelegd. Dus de stelligheid waarmee hij zijn waarheid verkondigde, trekken wij voor het gemak even niet in twijfel.

Esta The Content GuysDrukwerk ingehaald door social media

Feit blijft echter wel dat alle bladen en magazines te kampen hebben met enorme terugloop in advertenties. Grote spelers als De Pers, de Gay Krant en vrouwenblad Esta (de laatste verschijnt 5 juli a.s.) werden daarom al gedwongen om te stoppen. Tja, zonder advertenties geen blad. Met prijsverhogingen geen lezers. Bovendien is het meeste nieuws op het internet in no-time te vergaren. Op Twitter misschien wel het snelst, vaak ook het meest onbetrouwbaar. Ondertussen zijn er ook al tal van apps zoals Flipboard die al nieuws met jouw interessegebied op maat in je handpalm samenvat. En Facebook doet dat zelfs ongevraagd.

Mensen zijn zeer gewillig om voor iets te betalen

Toch liggen er op internet ook kansen. Door iets te geven, lijken mensen te sympathiseren. Dat bewijzen andere mediabedrijven als YouTube, iTunes en Spotify. De games-sector plukt zeer vruchtbare vruchten uit de geven-is-kopen formule. Wie daarbij ook nog eens hoge kwaliteit geeft, kan rekenen op kopers. Gewillige kopers zelfs. De aanwezige pers-partijen durven kwetsbaar toe te geven, dat ze moeite hebben om die gewillige kopers hun product – content – te verleiden tot koop, terwijl ze uit onderzoeken kunnen opmaken dat klanten graag willen betalen voor meer verdieping en meer duidelijkheid m.b.t. actuele nieuwsonderwerpen.

Geven is het verleidingsmiddel om te kopen

Een trend in opkomst. Een trend die overigens ook kansen biedt op vele andere sectoren dan alleen die van media. Denk maar aan een klusbedrijf in jouw eigen gemeente. Als het bedrijf met een heel goed online beleid weet te vertellen welk merk verf het beste tot zijn recht komt als het gaat om je tuinhuisje – liefst nog door een persoonlijke tip op bv. Twitter –  ben je sneller geneigd bij die vakman je verf te gaan kopen. Zorg en kwaliteit loont.

Bouwen aan sociale netwerken met fans

Een belangrijke tip die op het congres door een van de aanwezigen werd gegeven, is dat men moet leren om een goed sociaal netwerk op te bouwen rondom een merk of product. En dit online sociale netwerk vervolgens heel goed te onderhouden. Goed online sociaal contact stimuleert mensen om fan te worden van jouw merk. En als fans zijn zij graag bereid om jouw content te delen. Een extreem goed voorbeeld van zo’n sociaal netwerk is Apple of dichter bij huis misschien wel KLM. De fans van laatstgenoemde deelde massaal de actuele advertentie die je hier rechts ziet en betrekking had op het verplaatste examen Frans. Geven is delen, delen is tevredenheid en tevredenheid leidt tot aankopen. Tegenover die aankopen stond een relatief goedkope reclame-campagne.

Individualisme betekent ook op maat bedienen

Mensen worden steeds individualistischer. Dat betekent dat je mensen meer op maat moet bedienen, dus ook meer persoonlijk contact vanuit jouw onderneming naar de klant toe. Offline en online. Een klant wordt namelijk niet alleen fan van een merk, maar is ook gevoelig voor de persoon achter het merk. Des te echter je bent, des te hechter de (online) vriendschap. Gevolg: meer ambassadeurs voor jouw merk, dus meer reclame en dus meer… Zie KLM.

Wat geeft The Content Guys

Hoe dan ook: er valt voor elke sector nog genoeg te winnen op het internet. Voor ons, maar ook voor jouw organisatie. Wat wij geven? The Content Guys geven je graag in een vrijblijvend gesprek inzicht in de online kansen van jouw organisatie  om vervolgens vanuit dat gesprek een prettige en succesvolle samenwerking op te bouwen. Ben je in voor een goed gesprek en koffie? Mail ons.

Lees hier meer over het congres ‘Content is kassa!’

The Content Guys Banner