Het is toch wel een vraag die ons als internet marketeer bezig houdt. De guru’s en (selfmade) experts die inmiddels nu die paar jaar op Google+ zitten, zullen ons ongetwijfeld voor gek verklaren dat we er sinds de nieuwtjes (zie dit artikel) pas echt in durven te geloven. Andere guru’s volgden klakkeloos de hoge heren van Google, maakten een account aan en geloofden dat ze daarmee beter vindbaar werden. Ze zullen allemaal een beetje gelijk hebben. En ook een beetje internet marketing verkoopt.

Feit is lange tijd geweest, of eigenlijk is nog altijd dat Twitter en LinkedIn de beste B2B-kansen bieden op social media niveau. Facebook zeult daar met zijn voor- en nadelen tussen en lange tijd keek Google+ toe. Kleine Google-broer YouTube deed het bij de merken een heel stuk beter en was sterk vertegenwoordigd als het gaat om B2B (zie infographic van eerder dit jaar: klikken is vergroten).

Met veel bombarie werd een paar jaar geleden Google+ gelanceerd, maar het grote succes waarop ze toen hebben ingezet – concurreren met Facebook – bleef in grote omvang uit. Dat het echter onontkomelijk werd om “iets” met Google+ te doen, leek na de lancering het enige echte succes. Als bedrijf moest je immers je naam beschermen en marketeers schreeuwden in je oren dat je zoveel mogelijk aanwezig moest zijn op internet. We volgden daarom die weg naar Google+, maar we deden er niet echt veel mee. Ondertussen liepen de “likes” op Facebook en de volgers op Twitter meer en meer op, dus daar lag voor bedrijven dan ook de focus. En het succes.

In een paar dagen tijd lijkt Google dat ineens met succes te hebben veranderd. Het heeft even geduurd, maar ook zij hebben de meest slimme technische mensen in dienst en ook zij hebben uitstekende marketeers die de techniek perfect kunnen verkopen. Zoals het online vaak gaat, lijkt ook nu weer dat “geduld” het sleutelwoord is en dat met datzelfde geduld een +1 ineens veel meer betekenis krijgt. Google+ heeft volgens enkele marketeers binnen ons netwerk de aanval serieus geopend op alle platformen (met name Facebook) met de upgrades die de laatste dagen werden gelanceerd.

Timing is everything

Of we te laat zijn met Google+? Wij denken van niet. Of Google+ belangrijker gaat worden? Wij denken van wel. Het is nu wel een ideaal instapmoment, een serieuze overweging waard dus. De zuchten en steunen rondom Facebook nemen toe, Google+ oogt fris, is visueel sterk, lijkt kansrijk en het blijft natuurlijk altijd verbonden aan het belangrijkste aspect van Google zelf: de zoekmachine.

Meer weten: volg The Content Guys op Google+ of mail ons.

The Content Guys Banner