Wij zijn fan van KLM. En wij zijn al helemaal fan van de afdeling die verantwoordelijk is voor al het online content van onze grootste airline. Wij denken dat de (meeste) reizigers en social media goeroes het wel met ons eens zijn. Van de fans weten we het in elk geval zeker. Onlangs verwelkomde KLM de 5 miljoenste liker op Facebook. KLM is daarmee de meest gewaardeerde airline op Facebook, een ware social media topper dus. Who doesn’t want to like KLM?

Betalen via social media nu mogelijk

Bij KLM staan ze niet stil. Er is continu ruimte voor vooruitgang. Zo gaven reizigers onlangs aan dat ze de mogelijkheid misten om te betalen via social media voor extra afgenomen diensten van KLM. Veelal kwamen berichten daarover dan via Facebook en Twitter binnen, waarna de geregelde diensten vervolgens telefonisch moesten worden betaald. De klant is koning en daarom is er goed geluisterd.

Tijd voor weer een mooie online innovatie moet de KLM gedacht hebben. De klant kan namelijk nu via een persoonlijk bericht zijn gewenste betaalmethode delen met de airline. KLM laat vervolgens de klant via die methode betalen. Een social media service agent van KLM houdt vervolgens de betaling in de gaten en bericht de klant via zijn social media kanaal als de betaling is bevestigd.

Goede service betekent meer werk

Alsof je aan het pinnen bent via social media, zo lijkt het. Deze service kan nu worden ingezet als men bijvoorbeeld extra bagage wilt meenemen of een stoel wenst te reserveren. KLM is met deze manier van betalen via social media de eerste airline die dit doet.

Voor deze service heeft KLM dan ook een speciaal team achter de knoppen. Al met al zijn er zo’n 130 werknemers betrokken bij diverse social media activiteiten van de KLM. Met dit team wordt over de hele wereld via o.a. Facebook en Twitter gecommuniceerd met klanten in meerdere soorten talen.