Het succesvolle mediakoppel Derk Sauer en Ellen Verbeek voorspelden onlangs op NU.nl de ondergang van de meeste tijdschriften. Volgens Verbeek zullen praktisch alle tijdschriften alleen nog online te lezen zijn. Zo durft Verbeek tegen NU.nl hardop te stellen dat bladen en tijdschriften over vijf jaar in papieren vorm niet meer zal bestaan. Ook een blad als Linda niet. Slechts een enkel blad zou offline kunnen overleven, verder zal iedereen online moeten gaan uitgeven.

De reden die Verbeek hiervan overtuigt, is dat er nu al minder advertenties worden verkocht en die trend ziet ze niet meer kantelen. Haar partner Derk Sauer ziet bovendien meer het belang van een merk. Dus niet één drager als bijvoorbeeld een krant, alleen een tijdschrift of alleen een site. Sauer gelooft heilig dat een platform zijn eigen ding moet doen, allemaal gebaseerd op het merk. Traditioneel uitgeven is iets wat volgens Sauer dan ook niet meer bestaat.

Onze volgers zijn het oneens met Sauer en Verbeek

Goed nieuws voor The Content Guys zou je dus kunnen denken. Want des te meer online gebeurt, des te meer werk voor ons. Los van de door ons geopperde theorie, leek het ons leuk om de link met het hele verhaal van Sauer en Verbeek te delen met onze Facebook-volgers. Zij bleken echter nog niet zo overtuigd van de stelligheid van het mediakoppel. Zo zegt volger Bart Lauw dat hij een boek of tijdschrift niet van een beeldscherm wil lezen. Hij geeft de voorkeur aan een echt tijdschrift. Net zoals hij met regelmaat nog wil luisteren na een CD of wil kijken naar een goede film op DVD.

Een kop koffie op de zaterdagmorgen met een magazine op schoot

Een vrouwelijke volger wil het emotionele gevoel niet missen. Zo zegt ze graag nog een boek of tijdschrift op haar schoot te willen tijdens een vakantie of een koffiemomentje. Ook zegt ze het knisperende geluid te zullen gaan missen als het echt zover komt als Sauer en Verbeek durven te beweren.

Een student vult aan: “Worden digitale media steeds belangrijker? Ja, en waarschijnlijk zal de markt voor gedrukte media ook flink krimpen de komende jaren. Toch kan ik me niet voorstellen dat gedrukte tijdschriften ooit helemaal gaan verdwijnen. Er zullen altijd mensen zijn die hier de voorkeur aan geven, zoals er ook nog steeds mensen zijn die de liever fysieke CD’s/vinyl hebben dan digitale muziek.” Daarmee onderschrijft het gevoel van Bart Lauw.

Als het toch gebeurt, wordt het een niche om een magazine te bezitten

Een kapper uit Amsterdam ziet het ook niet gebeuren en indien dan toch, brengt dat volgens hem ook nieuwe kansen met zich mee: “Mocht het gebeuren dan zal het weer een nieuwe impuls krijgen, aangezien het dan weer een niche wordt om een magazine te bezitten. Wel vermoed ik dat de frequentie van een uitgave zal veranderen. Dus niet een wekelijkse of maandelijkse uitgave, maar een uitgave die iets bijzonders toevoegt of uitbrengt.”

Online magazines vs. nostalgie?

Is het mediakoppel Sauer en Verbeek te vooruitstrevend of gaat het wel degelijk zo snel gebeuren? Het eerste pistool is immers ook sneller dan verwacht en gehoopt geprint door middel van de nieuwste rage: de 3d-printer. Is het gevoel van onze Facebook-volgers een (te) nostalgisch gevoel? Of zal dit over vijf jaar nog werkelijk het gevoel zijn van de echte lezer? Wordt online lezen ons teveel opgedrongen of kan papier de online aanval afslaan? We moeten 5 jaar wachten om daar het antwoord op te weten. Tot die tijd kunnen we doen waar we goed in zijn: onze mening en visie daarover delen. Wat denk jij?

Zullen papieren tijdschriften ooit verdwijnen? Volg ons HIER en discussieer mee op Facebook.

Lees hier het interview op NU.nl met Derk Sauer en Ellen Verbeek.

The Content Guys Banner