De SMC055 editie van afgelopen maandag 12 mei was weer een hele fijne. Niemand minder dan NU.nl head of brand Brechtje de Leij was present, ook onze collega ondernemer en mede-eigenaar van The Webmen Jeroen Olthof kwam speciaal uit de lappenmand om zijn inzichten te delen.

smc055 - NU.nl - Brechtje de LeijNU.nl

Brechtje de Leij kon helemaal losgaan met betrekking tot haar werkgever NU.nl. Met 2.7 miljoen dagelijkse bezoekers het belangrijkste (online) nieuwsmedium van Nederland. En precies vandaag – op de dag van SMC055 – bestaat NU.nl 15 jaar.

Statistieken

Uiteraard zien we de groei van het kanaal. Bijna 3 miljoen dagelijkse bezoekers, 600.000 volgers op Twitter, een redactie die 24/7 werkt en pushberichten met breaking news die 4,2 miljoen app-gebruikers bereikt enz. Het meest spraakmakende cijfer is dat NU.nl het helemaal heeft begrepen op mobiel. Van de 1 miljard pagina’s die maandelijks bijna worden bekeken, gebeurt dat lezen in 75% van de gevallen via mobiel. Indrukwekkend.

smc055 - NU.nlUitgangspunt is altijd de gebruiker

Het mooie is dat het verdienmodel van NU.nl – het delen van advertenties – perfect lijkt afgestemd op diegene waar het allemaal om draait: de lezer, oftewel de gebruiker. De gebruiker wil steeds meer zelf bepalen wat hij leest of doet, op welk moment, op zijn favoriete apparaat. Het nieuwsmedium heeft voor zijn content strategie dan ook een eenvoudige en teven sterke formule: goed content (nieuws) + in de juiste context (mobile first) + vertelt door betrouwbaar merk (snel, innovatief, relevant) = NU.nl. En omdat die service uitstekend is, nemen we als gebruikers de advertenties die goed en niet irritant in het design worden verwerkt voor lief.

Ontwikkelingen van gebruiker, devices en verdienmodellen

Om het nieuws optimaal te presenteren, blijft een verdienmodel altijd noodzaak. En ook voor NU.nl blijft de wereld van morgen alleen maar veranderen. Er moet dus continu gekeken worden naar de ontwikkelingen van de toekomst. De Leij komt met kreten als personalized, omni-channel en local en kijkt tevens naar de devices waarin NU.nl mee moet of mee kan bewegen. Welk apparaat echt relevant wordt, weet De Leij in alle eerlijkheid niet, maar er wordt veel verwacht van devices als de iWatch of Google Glass. En dan mogelijk niet direct de eerste editie, maar met name van de vervolgedities die met alle kennis van de eerste nog veel meer op maat van de gebruiker zal worden afgestemd.

En zo zijn er nog tal van zaken waar De Leij zich op uitleeft. Wie meer wilt lezen, kan #smc055 oproepen via Twitter of lees via deze link het verhaal van De Leij nog eens terug via haar SlideShare.

The Webman

smc055 - The WebmenJeroen Olthof is van zijn ziekbed geplukt om als tweede spreker meer te komen vertellen over de ontwikkelingen van websites op het gebied van design. En omdat Olthof zijn presentatie vooral visualiseert, kunnen we in woorden enigszins moeilijk omschrijven welke trends er allemaal plaatsvinden op het gebied van webdesign. Dat kan wel, maar dan volgt per ontwerp een extreem uitgebreid verslag. Daarom helpt deze SlideShare om Olthof’s visie uitgebreid te bekijken. En wie meer wilt weten, kan natuurlijk bij Olthof terecht.

Card Based Design

Wel een hele mooie ontwikkeling die in kan haken op of kan concurreren met, is zijn visie op de blokjesopbouw van websites. De zgn. Card Based Design. Deze vorm van design lijkt op kaarten die je als het spel memorie of voetbalplaatjes naar elkaar legt. Zie het als blokken. Steeds vaker zie je op basis van de filosofie mobile first, dat een site uit blokken bestaat. Duidelijk en vaak overzichtelijk, maar bovenal eenvoudig en overzichtelijk op het steeds belangrijk wordende device: mobile. Voordeel van de blokkenopbouw is ook nog eens de factor om het te kunnen delen. Bijvoorbeeld via social media, maar ook gekoppeld aan andere sites. Verzamel van tal van nieuwssites de blokken met nieuws en je hebt je eigen soort NU.nl met ook nog eens jouw “personalized information”. Flipboard komt al aardig in de richting van dat idee.

Bitcoin revolutie

Tot slot waagt Olthof zich aan de Bitcoin. Hoewel iedereen erover gehoord heeft, klinken ineens wereldvreemde zuchten in de zaal. Té technisch misschien, maar zeker een ontwikkeling die Olthof terecht benoemd. Al was het maar om zijn credo over al die technische en online ontwikkelingen te benadrukken: love it or hate it: you’d better accept it! Een uitgebreide uitleg over zijn Bitcoin-pleidooi zullen we je hier besparen, maar zeker interessant is zijn verhaal over de Bitcoin op deze site van Ultimate Workspace.

Google Glass

Nadat beide inspirerende verhalen van twee boeiende personen door de organisatie met een Veluwse Schavuyt waren bedankt, mochten we van De Leij nog even Google Glass uitproberen. Over de indrukken volgt nog een nieuw verhaal, toch kunnen we al zeggen dat deze gadget naast nuttige, vooral ook een leuke bijdrage gaat leveren aan de nog te ontwikkelen drang om het device te willen hebben.

Dank aan de organisatie voor weer een boeiende SMC055!