Veel ondernemers denken dat zij zelf in staat zijn om de contentmarketingstrategie voor hun bedrijf te bepalen en te managen. Zij kennen hun onderneming tenslotte het best. In de praktijk pakt dit vaak anders uit.  In de praktijk pakt dit vaak anders uit.


MT.nl vergeleek de voordelen van uitbesteden en een contentmanager in eigen huis.


Waarom zelf content maken?

Er zijn veel voordelen om zelf je content te maken. Het is fijn als je de experts in huis hebt die content kunnen bedenken en creëren. Enkele voordelen op een rij:

• Eigen mensen zitten dicht op het vuur, ze kennen de organisatie en de doelgroep en horen op de werkvloer direct wat er speelt en leeft onder klanten en medewerkers.

• Medewerkers snappen de tone of voice van het bedrijf en hebben kennis over de markt en de klanten.

• Alle processen gaan sneller omdat je bij elkaar kunt binnenlopen, de lijnen zijn korter tussen beslissers en uitvoerders.

• Interne mensen hebben draagvlak bij de rest van de organisatie.


Of ga je uitbesteden?

Wat zijn redenen om je content creatie uit te besteden aan externen:

• Het is voor een klein bedrijf vaak niet realistisch om iemand aan te nemen die alleen maar met content bezig is. Het kost geld en moeite om een deskundige contentmaker in huis te hebben.

• Content maken is een vak apart, een vak dat nogal eens wordt onderschat. Goede teksten schrijven of de juiste tone of voice vinden is niet iets wat je je medewerkers er even bij laat doen.

• Ook de verschillende expertises zijn kostbaar om in huis te hebben. Videoproductie of het maken van infographics zijn kostbare specialisaties die specifieke kennis vragen. Niet iets dat een medewerker er even bij kan doen.

• Redactioneel denken is een ander vakgebied en niet iets waar de communicatiemedewerker van een organisatie zich normaal gesproken mee bezig houdt.

• Tijdsbesparing. Het scheelt veel tijd wanneer je een professionele interviewer inschakelt die jouw verhaal opschrijft en uitwerkt. Tijd die jij vervolgens aan je corebusiness kunt besteden.

Uitbesteden aan The Content Guys

Alle voor- en nadelen overwogen en tot de conclusie gekomen dat uitbesteden de beste optie is? The Content Guys biedt voordelige contentabonnementen.

Combinatie

Een combinatie van zelf doen en uitbesteden is het beste. Dit gebeurt niet alleen bij kleine bedrijven, ook grote organisaties zoals Philips schakelen externe contentproducers in. Ze kunnen veel met hun eigen mensen, maar niet alles. Extern hulp inhuren is kosteneffectief, je betaalt per project of geleverd product en hebt geen extra loonkosten. Bovendien is het goed om een frisse blik van buiten te hebben. Even uit de tunnelvisie van de organisatie. Het is de doodsteek voor content als een bedrijf alleen maar gaat roepen hoe fantastisch zijn product of dienst is. Iemand van buiten heeft daar een objectieve blik op en kan helpen om jouw boodschap op het juiste pad te houden.

De juiste content

Of je nou intern of extern content produceert, belangrijk is dat de makers voldoende weten van het onderwerp en de doelgroep. Content is bedoeld om meer business te krijgen, maar dat doe je niet met een opdringerig salesverhaal maar juist door waarde toe te voegen met jouw content. Het is natuurlijk verleidelijk om onder een artikel ‘bel me voor een afspraak’ te plaatsen, maar doe dat niet. Jouw content moet overtuigen. Het is goed om een call to action te maken, maar die zal dan moeten luiden: ‘wil je meer informatie’, of ‘geef je op voor de nieuwsbrief/dit event’. Het voelt tegennatuurlijk, maar met contentmarketing wil je kennis en waarde weggeven zonder er een tegenprestatie voor te vragen.

De juiste content maken is een mindset. Het gaat om redactioneel denken: Bedenk bij alles wat er langskomt, zoals bijvoorbeeld een event dat je organiseert: wat kan ik hier nog meer mee? In plaats van één lang artikel, kun je beter 3 keer een korte tekst publiceren om blijvend onder de aandacht te komen. Losse artikeltjes kun je later bundelen tot een ebook, die mensen kunnen downloaden in ruil voor hun gegevens. Het is een andere manier van denken, die moeten mensen onder de knie hebben, of ze nou intern of extern zijn.