Google heeft al aangegeven steeds meer en meer te kijken naar uniek en relevant content voor de zoeker. De site met het beste antwoord op de vraag van de zoeker, kan rekenen op de meeste sympathie van ’s werelds grootste zoekmachine. Met SEO-experts kan je het antwoord natuurlijk zo optimaal mogelijk bedenken en schrijven, toch gaat Google steeds beter zien wie ook dat weer het beste doet. Er kan er uiteindelijk maar een  bovenaan de Google-pagina staan en 10 op de eerste.

Bloggers vertellen de werkelijke beleving van wat ze ervaren

Authentiek en relevant content wordt dus steeds belangrijker. En dat authentieke en relevante content komt steeds vaker uit de hoek van de blogger. Iemand die de nieuwste smartphone van Samsung heeft getest en omschreven of iemand die een snoepreisje naar het hemelse paradijs op aarde omschrijft, is ineens van grote invloed op het denken van de consument. Een blog beschrijft veelal of de gegeven feiten kloppen, vertellen het gebruikersgemak, vertellen een menselijke beleving enz. Het is niet langer de traditionele reclamefolder die door communicatieadviseurs perfect zijn uitgedacht, het zijn de mensen die het werkelijke verhaal hebben ervaren en het door vertellen.

Content van Bloggers

Photo Credit: Brett L. via Compfight cc

Bloggers met een goed verhaal, hebben veel fans

Sommige bloggers zijn heel goed in het omschrijven van de dingen die zij werkelijk interesseren. Iemand die graag naar films gaat en zijn review kwijt wilt, zal met veel plezier aan zijn online stukje werken. Zo ook iemand die graag reist en onwijs heeft genoten van een eiland als Bali. De wil om te delen is groot en zij die de kunst verstaan van het schrijven van leuke inspirerende stukjes, zullen al snel worden gevonden door sympathisanten. Vaak zijn bloggers ook nog eens gebrand om hun eigen verhaal via tal van social media de online ether in te slingeren, dat ze ook op social media door veel sympathisanten worden gevolgd.

Bloggers zijn krachtige influencers

Ineens zijn bloggers influencers. Ze creëren op basis van passie en liefde voor hun interesses de mooiste blogs en krijgen daardoor fans. Menig online marketeer is het dan ook niet ontgaan dat bij bloggers – dus die influencers – ook kansen liggen. Want een dure campagne is niet altijd noodzakelijk als je ziet dat grote influencers zich roeren in de doelgroep die jij juist zou willen bereiken. Misschien dat zo’n blogger jouw bedrijf dus kan helpen om jouw product in beeld te krijgen. Vanuit het oogpunt van de marketeer een geniale zet. Voor de blogger kan zijn wereld ineens drastisch veranderen. Want welke invloed heeft een onderneming op jouw tekst en foto’s als jij gevraagd wordt om voor hen iets te schrijven?

Content van Bloggers 2

Photo Credit: jmoneyyyyyyy via Compfight cc

Blijf altijd trouw aan jouw online identiteit

Het is dus vanuit het oogpunt van de blogger zaak om goede overwegingen te maken wat jij doet met jouw lang opgebouwde reeks aan content en online vriendschappen. Volgers hebben je immers bewust gekozen te volgen op basis van jouw online identiteit. Waar een wil is, is een weg. Volgers zullen heus wel begrijpen dat jij af en toe eens een product of dienst iets meer aanprijst, als je daar je boterham mee kunt verdienen. Zolang je maar vooral blijft doorgaan met de type blogs die je altijd al schreef.

Bloggers vergroten omzetkansen voor merken

Toch willen we de blogger een beetje in bescherming nemen. Laat je als blogger niet te makkelijk verleiden door een merk of onderneming. Uiteindelijk heeft een merk jouw schrijftalent en jouw publiek nodig. Zorg dus goed dat je beseft wat jouw waarde is voor dat merk of die onderneming en ga goed na of jouw fans zitten de wachten op een verhaaltje over product X of Y. Een onderneming benadert je natuurlijk niet voor niets. Of misschien wel voor niets, maar besef dan, dat jij meer dan niets waard bent. Met jouw talent en netwerk hebt je het recht om te vragen om een faire deal. Of dat nu een concrete verloning is of een deal in natura. En ook al doe je het gratis. Wees in elk geval bewust dat jouw verhaal wel eens het gouden ei kan zijn voor het bedrijf waar jij voor schrijft. Het is geen overbodige luxe dat jij eigenaar blijft van jouw content, tenzij je samen met een merk de ideale deal bereikt. Delen doe je samen. Ook bij succes!

Bedenk in elk geval goed, wat je met je content doet!